سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانا نادان را می شناسد؛ چون قبلاً نادان بوده است؛ ولی نادان دانا را نمی شناسد؛ چون قبلاً دانا نبوده است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :9
بازدید دیروز :29
کل بازدید :58405
تعداد کل یاداشته ها : 35
99/1/18
9:52 ص

این زیارت در کتاب «المزار الکبیر» به عنوان یکی از زیارات روز عاشورا و از ناحیه مقدس حضرت صاحب الأمر به یکی از نواب چهارگانه‌ی ایشان و بدون ذکر سند، آمده است: «زیارة أخرى فی یوم عاشوراء لأبی عبد اللّه الحسین بن علی صلوات الله علیه. وَ مِمَّا خَرَجَ مِنَ النَّاحِیَةِ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِلَى أَحَدِ الْأَبْوَاب‏ ...» (ص496)

ابن مشهدى، محمد بن جعفر، المزار الکبیر (لابن المشهدی)، 1جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم - قم، چاپ: اول، 1419 ق.

معرفى اجمالى‏ کتاب «المزار الکبیر»

 المزار الکبیر اثر محمد بن جعفر مشهدى، کتابى است جامع انواع و اقسام زیارات که در مشاهد مشرّفه معصومین علیهم الصلاة و السلام قرائت مى‏شود. در خلال زیارات اعمال مسجد کوفه، اعمال ماه‏هاى رجب و شعبان و رمضان و ادعیه وارده در این ماه‏ها، اعمال مختص هر شب و روز و دعاهاى ایام هفته و تعقیبات نمازهاى یومیه و برخى ادعیه دیگر نیز ذکر مى‏گردد.

 در برخى از زیارت و ادعیه، مؤلف طریق روایت خود به امام معصوم (علیه السلام) را هم یادآور مى‏شود.

معرفی اجمالی شخصیت نویسنده‌ی کتاب:

  «ابوعبداللّه محمد بن جعفر بن على المشهدى الحائرى، معروف به ابن مشهدى»

از عالمان جلیل القدر شیعى است که اصحاب بر کتاب «المزار الکبیر» وى اعتماد ورزیده و بدان استناد جسته‏اند. وى از مشایخ بزرگ حدیث است که نامش در بسیارى از اجازات دیده مى‏شود هر چند اطلاع چندانى در مورد شخصیت وى در دست نیست. وى در قرن ششم هجرى مى‏زیسته است.

 برخى مشایخ وى عبارتند از: ابوعبداللّه محمد بن على بن شهرآشوب، محمد بن ابوالقاسم طبرى، ابومحمد عبداللّه بن جعفر دوریستى، شاذان بن جبرئیل قمى، ابوالحسین یحیى بن حسن بطریق، ورام بن ابى فراس، پدرش جعفر بن على مشهدى و غیره. هم‌چنین شاگردان و کسانى که از وى روایت مى‏کنند عبارتند از: فخار بن معد الموسوى، محمد بن جعفر بن نما الحلى، على بن الحسین بن حماد الواسطى و هبة اللّه بن سلمان.

 آثار: المزار الکبیر، بغیة الطالب و ایضاح المناسک مرحوم محدث نورى از کتابى با عنوان« المصباح» نیز در جمله آثار وى نام مى‏برد.

اما این زیارت، علاوه بر این منبع، در «بِحار الأنوار» و «مفتاح الجنان» علامه محمدباقر مجلسی نیز نقل گردیده است.

جدای از بحث سندی، بسیاری از مضامین این زیارت در منابع دیگر نیز ذکر شده و چه بسا بسیاری از محتویات این زیارت، به سبب نوع بیان یا عدم وجود داعی جعل، مورد تأیید باشد.

با استفاده از نرم‌افزار جامع الأحادیث از مؤسسه‌ی نور